Filament kleber/stopper i extruder.

3D-printing, uansett hvilken type printer du har.

Filament kleber/stopper i extruder.

Postby Hans Einar » Fri Oct 23, 2015 5:11 pm

Har begynt å få et problem som jeg ikke helt finner ut av. Setter på et print og alt ser fint ut. Når jeg ser innom noen timer senere så har den sluttet å printe et par cm opp, men printeten har gått videre til den er ferdig, og filamentet sitter fast i extruderen. Varme i extruder og bord virker ok..
Noen som har vært borti det..?
Hans Einar

Re: Filament kleber/stopper i extruder.

Postby ketil » Fri Oct 23, 2015 6:10 pm

Ja, prøv å rense extruderen din. Varm opp og klem ut litt PLA, så skrur du av varmen, venter til dem synker til 70-75 grader, og drar ut plasten av hotenden. Du får forhåpentligvis en liten klyse med på enden, og skal helst kunne se lys gjennom hotenden.

Dette er kanskje lettest om du demonterer extruderen så du kan dytte og dra plast gjennom for hånd.
ketil

Postby Hans Einar » Fri Oct 23, 2015 7:10 pm

Ja kan prøve det, men har egentlig hatt alt frahverandre og brent den helt ren med høy varme/propan. Har selv en teori om at vifta som blåser på extruderen blåser for mye og at når printet kommer i litt høyde så skrur den seg på max, men vet ikke om det er det. Har og prøvd med litt varmere og kaldere extruder, men mistenker litt den vifta.
Hans Einar

Postby ketil » Fri Oct 23, 2015 8:25 pm

Ok, alternativ hypotese: pass på at du har god nok kjøling på hotenden din. Hvis varmen kryper for langt oppover blir PLA "gummi" før den kommer med til smeltekammeret. Da kan den klemmes og feste seg med friksjon mot veggene. Hva slags hotend har du, og har du mer enn passiv kjøling på den?

Edit: hvis det fusker etter omtrent like lang tid hver gang, så synes jeg det styrker denne hypotesen.
ketil

Re: Sv: Filament kleber/stopper i extruder.

Postby Hans Einar » Sat Oct 24, 2015 11:20 am

Ja tror det er dette som er problemet. Jeg fjernet aktiv kjøling for lenge siden og det har funger topp. Men den vifta som blåser inn på selve spissen var litt "treig" når den var ny. Nå når den er "slitt" går den mye lettere og blåser mer. Føler at det var etter det jeg får disse problemene. Finner ikke instillinger for å kjøre ned vifta, bare høyde for innslag 100%. Det virker som at problemene inntreffer nå denne vifta kjøler for mye. Så er enig med deg ketil, tror det er dette som skjer med PLA i ekstruderen.
Attachments
IMG_20151024_105742-480x855.jpg
IMG_20151024_105742-480x855.jpg (64.71 KiB) Viewed 5704 times
Hans Einar

Postby Tropax » Wed Sep 07, 2016 3:24 pm

det er nokk stepper motoren som blir for varm og kutter ut.
eg har hatt et lignende stepper motors som var defekt og den kuttet ut når den ble for varm (constant retract and extruding = my varme)
eg veit og om mange som opplever dette da de tar vekk kjølingen som ser ikke ut for å gjøre mye, men den gjør det og er der for en grunn ;)
Tropax

Return to 3D-printing generelt