K 40 billig CO2 kutter

Pass øynene! Glemmer du vernebriller får du kanskje ikke bruk for vernebriller mer...

K 40 billig CO2 kutter

Postby RikkiNelson » Sun Aug 23, 2015 9:33 pm

Hei,

tenkte å skrive noen ord om K40 laserkutter/graverer.
Ble bestillt på ebay til 4500.- ink. frakt, med moms og toll havnet den på ca. 6000.- (+ ca 1000 i forskjellige oppgraderinger)

Det tok ca. 3 uker fra Australia, skulle komme herfra men bekreftelsen var fra Kina og ifølge Tollvesenet kom den fra Tyskland :lol: (måtte faktisk sende kopi fra PayPal til posten før den ble fortollet)

Maskinen var veldig bra pakket og hadde ikke store mangler når den ble pakket ut.
Det eneste jeg kunne finne var 2 løse skruer.
Den ene var til power supply feste, den andre litt værre da det viste seg at den var på mA meteret noe som resulterte i meget ustabil mA.( fant ikke ut av dette før jeg hadde kjørt den noen timer, måtte bruke 100% styrke for å kutte 3mm plexi)
Utenom disse 2 tingene så var den faktisk riktig kalibrert, før jeg fikk maskinen har jeg brukt timesvis på YouTube der folk har store problemer med å få maskinen brukbar.

Jeg kan absolutt anbefale denne maskinen til de som ønsker en Laserkutter / graverer, den er billig men mye for pengene.

Det er en del ting som ikke kan/bør kuttes i en laserkutter: Vinyl/PVC er ikke bra for maskinen eller lungene da det produseres clorin gass, denne etser maskinen/ eller lunger innvendig. :shock:

Det kan være veldig vanskelig å finne datablader på de produktene du vil kutte/gravere i for å finne ut om det inneholder clorin, men etter 5 timer med Google kom jeg over en video med en genial måte å finne ut av dette på.

Du trenger følgende: Propanbrenner/ liten gassbrenner, en bit med kobber kabel som skal varmes opp til den gløder.

Varm kabelen til den gløder, stryk så denne over det du skal kutte/gravere, før så kabelen inn i propanflammen igjen. Hvis det nå blir en grønn flamme, så er det clorin i produktet og du kan ikke kutte/gravere. :D

Her følger noen bilder av maskinen:
Attachments
K40_Hovedkort.jpg
K40_Hovedkort.jpg (103.41 KiB) Viewed 12317 times
K40_LaserSeng.jpg
K40_LaserSeng.jpg (93.11 KiB) Viewed 12317 times
K40_Panel.jpg
K40_Panel.jpg (96.96 KiB) Viewed 12317 times
Nå skal jeg gjøre enda mer jeg ikke kan...
RikkiNelson

Re: K 40 billig CO2 kutter

Postby RikkiNelson » Sun Aug 23, 2015 10:00 pm

Hvis man får med WinSealXp med coreldraw så er det en instilling som er viktig å få med seg.

Før du starter å gravere så setter man hastighet, posisjon og dpi.

Da kineserene synes det er greit å kalle dpi for pixel så tok det 2 uker før jeg fikk en aha opplevelse og skjønte at dette var veien å gå.
Det følger ikke med noe som helst dokumentasjon, utenom en cd der en kineser installerer programmet.

kineserene synes også at Start skal hete Starting
Her følger bilde av settingene før du starter maskinen:
Attachments
k40 engraver.JPG
k40 engraver.JPG (78.07 KiB) Viewed 12315 times
RikkiNelson

Postby alekdenstore » Sun Feb 28, 2016 11:42 pm

hei, har du en link til maskina? forsatt et bra kjøp?
alekdenstore

Postby RikkiNelson » Mon Feb 29, 2016 8:59 pm

Hei,
Sjekket linken jeg hadde, men han sender ikke til Norge lenger.

Du søker bare på K40, eller laser på ebay.com

Prisen er ikke så gale, selv om vi har mistet 30% på valuta.
Du må mest sannsynlig gå gjennom hele maskinen når den kommer, samt justere laser, men det bør jo gå bra da folkene her inne ikke har "10 000" tommeltotter.

Hvis du har penger til det så gå for en maskin med "DSP" styring?, da styrken på laser blir styrt fra software.

Hvis jeg skal både gravere og kutte, så må jeg gjøre dette i 2 omganger.
Først gravere, så kutte. Jeg må styre styrken på laser manuelt.

Du må også ha mulighet for god utlufting, helst direkte ut gjennom vegg.

Ellers er jeg veldig fornøyd, men jeg kunne jo tenke meg en som er større, har justerbart bord, justerbart laserfokus, kan kutte og gravere i stål/vinyl/demin stoff osv.......... :lol:
RikkiNelson

Return to Laserkuttere