Skeinforge 40, volumetric 5D og kalibrering

Her diskuterer vi alt generelt om RepRap i Norge.

Skeinforge 40, volumetric 5D og kalibrering

Postby ketil » Mon Mar 21, 2011 9:15 pm

Nå som jeg har fått printeren min til å fungere, forsøker jeg å få tingene den lager til å bli fine. :) Jeg bruker Skeinforge 40, som er siste versjon nå. Dette er også den første utgaven som bruker volumetric 5d-algoritme for å printe. Det skal visst være bra, så jeg prøver meg på det, og tenkte å dele noen erfaringer.

I utgangspunktet er Skeinforge et beist. Stygt brukergrensesnitt, masse greier med rare navn og ulogiske plasseringer som er vanskelige å finne, ... Men den lager bedre gcode enn repsnapper for meg, ihvertfall. Men det krever litt tid å navigere rundt i brukergrensesnittet. Først og fremst, så er det "craft"-knappen man skal klikke på for å åpne en .stl-fil og lage gcode, og gcoden heter det samme som originalfila, bare at den slutter på _export.gcode.

Litt av greia med dette volumetric 5d-greiene er at man styrer ut fra hvor mye plastikk som går inn i ekstruderen, i stedet for å prøve å tilpasse hvor mye som kommer ut. Så derfor må man kalibrere om firmware, og stille E0_STEPS_PER_MM til å telle antall millimeter filament _inn_ i ekstruderen, ikke millimeter som kommer ut! Så må man endre Skeinforge flow rate så den er det samme som Skeinforge feed rate. Detaljer står i en mail på reprap-dev-lista som ble sendt i forbindelse med lansering.

Her er de innstillingene jeg bruker nå, men dette er ikke perfekt, så jeg må justere mer:

Først i configuration.h for firmware, jeg bruker altså FiveD Gcode Interpreter:
Code: Select all
#define X_STEPS_PER_MM   10.867
#define Y_STEPS_PER_MM   10.216
#define Z_STEPS_PER_MM   1000
#define E0_STEPS_PER_MM  158.0

Disse tallene avhenger selvsagt av maskinen din og tannhjulene på den. Jeg har ganske høy ratio på ekstruderen min, 75/9, så om du har en lavere ratio må du antageligvis ha et lavere tall enn 79.0. I tillegg fant jeg ut at min ekstruder gjør 1/4-steg microstepping, så jeg måtte regne at det var 800 steg per rotasjon, ikke 200 som motoren egentlig er spesifisert for.

Så i skeinforge, prøver å ta med de jeg har endret på, og ikke alt:
Speed
   Feed rate: 20
   Flow rate: 20
   Perimiter feed/flow rates (ratio): 0.5
   Travel feed rate: 32
Dimension
   Extruder retraction speed: 7.0
   Filament diameter: 2.85 (målt med skyvelære!)
   Filament packing density: 0.85 (0.85 for ABS, 1.0 for PLA)
   Extruder retraction distance: 5.0
Fill
   Infill pattern: line
   Infill width over thickness: 1.5
Limit
   Maximum Initial Feed Rate: 10
   Maximum Z Feed Rate: 1
Raft
   Base Layers: 0
   Interface Layers: 0
   Object First Layer Feed/Flow Rates (all): 0.6
Temperature
   Base: 200
   Interface: 200
   Support layers temp: 200
   (resten: 205)

Håper dette kan være litt til hjelp for noen. :)

Edit 2011-04-19: Fikset ekstruder-rate, jeg hadde feilberegnet mikrostepping og klemte ut halvparten av plasten jeg skulle. Hjalp veldig å sette den opp. La også inn alle andre endringer jeg har gjort.
ketil

Re: Skeinforge 40, volumetric 5D og kalibrering

Postby ketil » Mon Mar 21, 2011 9:23 pm

Oops, glemte å nevne en viktig ting! Skeinforge 40 skriver "buggy" gcode når det gjelder justering av Z-aksen, for den glemmer visst å ta høyde for at en gcode-kommando starter på sist brukte hastighet og interpolerer ned til hastigheten som står på denne linja. Mine Z-akse-bevegelser var for raske, og feilet, så spissen gravde seg nedi printen hver gang. Det fikset jeg ved å kjøre den genererte koden gjennom følgende perl-script:
#!/usr/bin/perl -w
# fix-z-speed.pl
# (C) Ketil Froyn, 2011
# Small hack/script to make sure Z axis speeds aren't higher than intended. I use it with Skeinforge 40.
use strict;

my $z = 0;

while (<>) {
        # Get Z coord
        if (/ Z([\d\.]+)/) {
                my $newz = $1;
                # is it different from previously seen Z coord?
                if ($z != $newz) {
                        # if so, grab speed and make sure it is set first
                        if (/ F([\d\.]+)/) {
                                my $tmp = $1;
                                print "G1 F$tmp\n";
                        }
                        $z = $newz;
                }
        }
        print;
}

Dette scriptet bruker jeg slik:
cat whistle_export.gcode | ./fix-z-speed.pl > whistle_ok.gcode

Så laster jeg filen whistle_ok.gcode i repsnapper, og printer den.
ketil

Postby Nudel » Sun May 01, 2011 4:56 pm

Volumetric 5d er supre saker! Jeg er overbevist, man får jo flott print omtrent rett ut av døra.

Jeg har en wades extruder kjørende på tech zone gen3 remix, og bruker E0_STEPS_PER_MM på 140 . Den er ikke supernøyaktig konfigurert, men funker fint. For å få det perfekt må man nesten ta av hot enden og kjøre gjennom noen meter med filament.

Vær forsiktig når du bruker repsnapper og har satt E0_STEPS_PER_MM så høyt. Du må sette speed ned til ca 100, og length til 10. Ellers spytter den glatt ut en meter med plast når du tester extruderen. (Ihvertfall den gamle precompiled windows versjonen jeg har).

Forøvrig ser det ut til at problemet med hastigheten på z-aksen er fikset i skeinforge 41. EDIT: Tok feil. Det er firmwaren som er problemet, se posten min under.

Vil også anbefale å slå på "skirt". Den printer et omriss rundt objektet slik at man får fin flow til starten på printet.
Last edited by Nudel on Mon May 02, 2011 2:41 pm, edited 1 time in total.
Blog: RepRap Prescription (Med RepRap tegneserie!)
Nudel

Postby ketil » Sun May 01, 2011 9:44 pm

Jeg er også fornøyd hittil, men jeg har jo ikke noe særlig erfaring med noe annet. Jeg har vært utsatt for problemet med repsnapper og default-verdier når man tester, så jeg har rekompilert og fiksa det for å prøve å unngå stygge blemmer.

For å kalibrere E0_STEPS_PER_MM kjørte jeg bare i revers og målte der, jeg antok at den skyver samme hastighet begge veier. :)

Takk for tips om skirt, det skal jeg skru på! Så snart jeg får fiksa ekstruderen min igjen. :( Av en eller annen grunn presses den ut av PTFE-blokken, den skrur seg ut selv. Kan redusere presset ved å øke temperaturen, men da får jeg så veldig mye ooze. Alternativet er en setteskrue som jeg bare skrur rett gjennom PTFE-blokken min.

Har du Bowden-ekstruder? Hva slags innstillinger har du for å unngå ooze?
ketil

Postby Nudel » Mon May 02, 2011 2:39 pm

Disse PTFE-tingene er dårlige saker, man kan ikke stole på det som "bærende" konstruksjon over lengre tid. Jeg har erfart at det er en god ide å ha en vifte som kjøler ned PTFE-delen, og ikke kjøre extruderen så varmt at den går opp i "liminga", da er den ødelagt. Har også et par slangeklemmer rundt for å forhindre at plasten gir seg så mye. Har en mendel-parts v6 hot-end som jeg gleder meg til å prøve.

Jeg kjører vanlig wades vanilla extruder. Hadde vært morsomt å prøvd bowden senere for å få hastigheten opp. Men det blir senere. :) Angående ooze kan du prøve å slå på noen verdier i dimensions og få den til å retracte plasten. Jeg slo det av fordi den hadde problemer med å gjenoppta printingen og smelte plast fort nok. Syntes en bedre løsning var å kjøre høy "travel feed rate" i speed. Jeg kjører den på 65, mens vanlig feed/flow rate er 26. Da greier den fint å henge med når jeg printer på 202 grader. Det hjelper også å aktivere "comb", for da kjører den rundt hull når den flytter hodet, så all ooze havner inne i printet.

Printeren tulla og moste hodet ned i byggeplata igjen, men det overlevde fint denne gangen ser det ut som. Printet nettopp en ny prusa-style endstop holder som ble fantastisk bra! Sliter litt med at hullene blir vesentlig (1mm) mindre enn de burde, men vet ikke helt hvilken innstilling det må justeres på for å fikse det.

Kan også varmt anbefale en oppvarmet byggeplate. Jeg har lagd meg en enkel en som bare greier å komme seg opp i 40-45 grader, men det er en helt utrolig forskjell. EDIT: Byttet ut 1mm aluplate+PET tape, med en glassplate, og det kan også anbefales.

Gikk også over fra å bruke natural/gjennomsiktig PLA som jeg har hatt liggende ute i et år, til noe svart PLA jeg har hatt i en skuff. Det virker som om den plasten som har vært ute kan ha sugd til seg en del fuktighet eller noe, den funker ihvertfall ikke like bra.

Angående z-hastighet og skeinforge 41 tok jeg forresten feil. Problemet er ikke hos skeinforge, men i akselerasjonen i firmwaren til printeren. Slå av akselerasjon så funker det som en drøm, selv om teoretisk maxhastighet går litt ned. Jeg kjører tech zone gen3 electronics med separat extrudercontroller så kan ikke prøve de nye fanzy firmwarene som er lagd for arduino og ramps m.m. Fikk heller ikke den nyeste "offisielle" 5d firmwaren til å funke på elektronikken, så jeg kjører med en fra i fjor høst.
Blog: RepRap Prescription (Med RepRap tegneserie!)
Nudel

Return to RepRap - Replicating Rapid-prototyping