Epoxy eller termoplast

Her diskuteres detaljer for hvordan lage en RepStrap, en forenklet RepRap som kan lage delene til en RepRap.

Epoxy eller termoplast

Postby ketil » Thu Jun 26, 2008 10:50 am

For å lage den første RepRap-en (eller kanskje for å lage en RepStrap) uten å ha veldig mye utstyr burde det kanskje gå an å støpe deler i epoxy. Da må man bare noen passende former å støpe i. Ellers er det kanskje enklere å støpe det i formbarm termoplast, som man evt kan få kjøpt på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=38119874

Er det noen som vet hvor man kan få tak i noe billigere enn det? Dette koster 98,- for 100g, så man trenger vel noen sånne pakker.
ketil

Re: Epoxy eller termoplast

Postby chrugel » Tue Jan 13, 2009 5:32 pm

Hei,
Det å støpe deler i epoxy er ingen dum ide! Eneste problemet er at dette ikke er spesielt billig det heller! Jeg har sett at de faktisk har epoxy og fyllmasse på biltema. koster 1000 kr literen da, men ved korrekt bruk skal det ikke benyttes mer en 15% epoxy blandet med quarts-sand og glasskuler. Dette blir forøvrig superproffe deler. Denne metoden brukes på profesjonelle høypresisjonsmaskiner.
Tror det blir dyrt med den termoplasten fra ClasOhlson i lengden.
Et annet alternativ er jo polyester, det er mye billigere og dårligere .. . . .
Nok et alternativ er å kjøpe disse plastskjærebrettene fra biltema, det tykkeste er 7mm og disse er fine å maskinere med vanlige håndverktøy.

mvh
Chris
chrugel

Postby ketil » Tue Jan 27, 2009 11:22 am

Hei Chris,

Jeg synes det er en veldig god idé med billige plastskjærebrett. Man kan skjære ut biter, lime dem sammen og pusse ned med sandpapir for å bygge greie 3d-komponenter, og dette får man til hjemme med enkelt verktøy, kanskje bare med ting man har på kjøkkenet. I tillegg går det an å lage en mal som kan deles som en pdf og skrives ut på a4-papir, da bør det være ganske lav terskel for å komme igang med å bygge deler.

Om noen har lyst til å forsøke dette, hadde det vært spennende med tilbakemeldinger om erfaringer, og gjerne maler som kan skrives ut!

Ketil
ketil

Postby ketil » Tue Jan 27, 2009 11:50 am

Det ser for øvrig ut som Ikea slår Biltema på pris på slike skjærebrett. På Biltema koster det 44,90,- for 3 brett, 142 x 242 x 5 mm, 213 x 295 x 5 mm, 244 x 343 x 6 mm:

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=89976

På Ikea koster det 19,- for 2 brett, 240 x 150 x 5 mm og 340 x 240 x 6 mm:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20103728

Det blir mer materiale av 2 pakker fra Ikea enn 1 pakke fra Biltema. :) Ikea har også forskjellige farger om man vil fargekode deler, og (fargede) skjæreplater i 2mm, som kanskje kan være heldig om man har litt odde størrelser, så trenger man ikke slipe av så mye etterpå.

Ketil
ketil

Postby chrugel » Tue Jan 27, 2009 9:19 pm

Hei igjen,
Irriterende at ikke det er mulig å få tak i de mer amerikaniserte skjærebrettene, som alt annet "over there" er de mye større
http://www.cuttingboardcompany.com/cuttingboards.asp?id=1
18" x 12" x 1/2" da snakker vi!

en annen ting jeg var borti i forbindelse med RC flybygging, er Balsa som skjæres til ønsket fasong for så å mette dem med klar lakk. Dette blir faktisk veldig sterkt.

Jeg bruker slike skjærebrett til innfestingsjigger i cnc fresen, fungerer bra til det, skulle bare vært litt tykkere.

mvh
Chris
chrugel

Postby kintel » Sun Apr 12, 2009 3:05 pm

Chris,

Hvis du allerede har (tilgang til) en CNC-frese, kan du alltids bygge en RepStrap ved å bruke CNC'en som aksesystem. Det sparer masse arbeid, du får et høypresisjon aksesystem, og kan printe deler til en RepRap med den om du vil. Du må bygge en extruder dog, evt. kjøpe en fra Makerbot, som selger dem løst.

Vi har gjort dette (http://reprap.soup.io). Vi brukte støpte deler (fra rrrf.org, men de selges ikke lengre tror jeg) til en extruder og brukte dette oppsettet til å printe en ny extruder.

Merk at det tar år og dag å printe deler til en hel reprap (evt. kjøre maskinen 24/7, men da må man ha litt is i magen, særlig hvis man bruker en kostbar CNC). Vi kommer derfor til å bygge en Darwin fra laserkuttet pleksiglass.

Hilsen fra Metalab i Wien,

-Marius
kintel

Postby RikkiNelson » Fri Aug 02, 2013 11:50 pm

Hei,
jeg ville valgt epoxy.........
Nå skal jeg gjøre enda mer jeg ikke kan...
RikkiNelson

Postby OE361975 » Mon Sep 02, 2013 7:11 pm

Alltid gøy når en tråd våkner til liv igjen, nesten 4 1/2 år etter siste siste innlegg! ;-)
OE361975

Postby ROTORIT » Mon Sep 02, 2013 8:32 pm

:lol:
Loves to have the power to print in 3D...
ROTORIT

Return to RepStrap