User Tools

Site Tools


oversikt

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Oversikt

En rekke verktøy er en del av å gå fra idé til ferdig «dings». Her er en kort oversikt over alle komponentene som henger sammen for å få dette til å skje.

  1. 3-aksesystem med motorer
  2. Varmespiss («Hot end»)
  3. Styringselektronikk
  4. Fastvare til styringselektronikk
  5. Styringsprogram på PC
  6. «Slicer» - oppskivingsprogram som oversetter 3D-modell til G-kode
  7. 3D-modelleringsprogram

Varmespiss ("Hot end")

Varmespissen er hjertet i en RepRap. Det består av en drivmotor som kan presse plastikk inn i et kammer, en varmekilde som varmer opp dette kammeret slik at plasten smelter, og et lite hull som den varme plasten kommer ut av. Her dannes en tynn plasttråd, som legges stripe for stripe, lag for lag, som bygger opp delene som printes.

I prinsipp kan man bygge en spiss som gjør noe annet enn å smelte plast. Noen tenker på å smelte metall, deponere biologisk materiale, sprøyte ut sjokolade eller betong, flytte en tusj, …. Det er bare fantasien som setter grenser.

3-aksesystem med motorer

Selve RepRap-en består av et 3-aksesystem som kan forflytte seg langs X-, Y- og Z-aksen. I prinsippet flyttes varmespissen frem og tilbake i X- og Y-retningene for å skrive et lag, så flyttes den opp et hakk langs Z-aksen, og så skrives neste lag. I praksis kan byggeplatformen flyttes i stedet for varmespissen, men dette er designdetaljer.

Styringselektronikk

Styringselektronikken er hjernen i en RepRap. Denne elektronikken styrer motorene som driver X-, Y- og Z-aksene, motoren som driver plasten inn i varmespissen, varmekilden på varmespissen, og annet utstyr som sitter på RepRap-en. Slik styres hele maskinen steg for steg til å bygge opp deler i plast.

Fastvare til styringselektronikk

Fastvaren sørger for kommunikasjon med PC-en (eller lesing fra minnekort), og tolking og utføring av instruksjonene. Sånn sett er dette også en del av hjernen i RepRap-en. Det vanlige er at PC-en sender G-kode-instruksjoner, og disse tolkes så av fastvaren og oversettes til rå instruksjoner til motorene.

Styringsprogram på PC

Styringsprogrammet på PC-en kommuniserer med fastvaren på elektronikken, og sender instruksjonene til denne.

Slicer, eller oppskivingsprogram

En «slicer» er et program som tar et 3D-objekt (fra et egnet filformat) og deler dette opp i mange tynne lag som igjen deles opp i mange tynne striper. Dette blir instruksjoner som kan sendes direkte til RepRap-en for å bygge 3D-objektet, stripe for stripe, lag for lag.

3D-modelleringsprogram

Et 3D-modelleringsprogram er et CAD-program (Computer-Aided Design) som gjør at man kan lage en 3-dimensjonell tegning ut fra en idé eller et behov. Det er her brukeren gjør sitt arbeid, og resten skal i prinsippet løses av verktøykjeden og RepRap-en.

oversikt.1318806621.txt.gz · Sist endret: 2011/10/16 23:10 av ketil