Når du skal bruke en RepRap eller annen 3D-printer må du bruke en del spesialisert programvare. Her finner du en oppsummering av en del av programvaren som finnes, og anbefalinger til hva du kan bruke.
For å diskutere innholdet i denne listen er det en egen tråd på forumet.
Elektronikken som driver printeren må lastes med programvare. I hovedtrekk vil denne programvaren motta instruksjoner (G-kode) over USB, og styrer motorene og varmen som nødvendig for å gjennomføre det den fikk beskjed om. Firmware må tilpasses/kalibreres til din printer slik at størrelse og form på objektene du lager blir riktig.
For å sette opp Sprinter, følger du oppskriften i README på websiden over. Kort oppsummert:
Vertprogramvaren («host software» på engelsk) er programmet som kjører på PC-en din, som sender instruksjoner (G-kode) til printeren over USB. Det finnes flere å velge mellom:
En slicer («høvel» på norsk, kanskje?) leser inn et 3D-objekt som er designet tidligere, og skriver alle instruksjonene (G-kode) som må sendes til printeren din for å lage dette objektet.
Om du vil analysere hvordan delen din vil bli printet etter at du har kjørt den gjennom høvelen, kan du bruke et av disse programmene for å analysere G-koden:
Om høvelen din klager på at det er feil på delen din, så betyr det ofte at overflatene ikke er tette, eller at noen av overflatene er invertert (ut-inn). For å oppdage eller reparere en del slike feil finnes følgende verktøy:
For å lage 3D-objekter som skal printes, må disse først beskrives som en 3D-modell. Det finnes en rekke programmer som kan gjøre dette, noen gratis, noen dyre, noen grafiske, og noen matematiske.